Onderwijstraineeship

logo

Introductieprogramma van het Onderwijstraineeship

Workshops en presentaties

De introductieperiode van het Onderwijstraineeship bestaat uit een programma dat de trainee handvatten biedt voor de eerste dagen voor de klas en dat hun blik op het onderwijsveld verruimt. De volgende workshops en presentaties worden aangeboden aan de Onderwijstrainees*:

  • De 5 rollen van de docent - CPS
    Op interactieve wijze worden de basisvaardigheden van de leraar besproken. Theoretische kaders worden afgewisseld met praktische oefeningen die direct toepasbaar zijn.
  • Introductie Algemene Onderwijsbond - AOb
    Introductie van de AOb waarin uitleg wordt gegeven over het Nederlands onderwijsstelsel en kort de rechten en plichten van docent en school in het voortgezet onderwijs worden toegelicht.

  • Time management voor docenten - Montas coaching
    Marleen Holtkamp, werkefficiencytrainer- en coach, werkt veel met docenten. Hoe krijgt een startend docent lucht in zijn rooster (en daarmee in zijn hoofd)?. Door slimmer te plannen, efficiënt te e-mailen en prioriteiten te stellen, wordt veel tijd gewonnen.
  • Lessen in orde – Peter Teitler
    Workshop over klassenmanagement aan de hand van het boek ‘Lessen in orde’ van Peter Teitler.
  • Nederlands onderwijssysteem – APS
    Bijeenkomst waarin de achtergronden en rollen van diverse organisaties en instellingen in het onderwijs worden uiteengezet. Tevens worden relevante actuele ontwikkelingen in het onderwijs besproken.
  • Social en nieuwe media - SocialmediaImpact
    Waar begint en eindigt de verantwoordelijkheid van de docent – en in het verlengde daarvan, de school, als het gaat over de mediaopvoeding van de leerlingen? Waar liggen de toelaatbare grenzen in online communicatie, wanneer moet worden ingegrepen en op welke wijze? Welk lesmateriaal kan hierin ondersteunen?
  • Culturele Diversiteit - JSO
    Workshop van kennis- en adviesbureau JSO over culturele diversiteit. Welke culturen zien wij in Nederland terug in het voortgezet onderwijs, was is de historische achtergrond, waar kenmerken deze verschillende culturen zich door en hoe ga je om met culturele diversiteit in de klas?

  • Goochelen met aandacht – Bas Jacobs
    Workshop waarin d.m.v. trucs en simulatiespellen wordt geleerd tactisch om te gaan met lastig leerlinggedrag.
  • Pedagogische Tact – NIVOZ
    Onderzoeks- en ontwikkelingsinstituut NIVOZ geeft inzicht in welke leraar iemand wilt zijn en hoe de talenten van leerlingen benut kunnen worden.
  • Duurzaamheid en betekenisvol leren - IRISZ
    Workshop van Guus Geisen van samenwerkingsverband IRISZ over zijn nieuwe boek: Autopoiesis: perspectief op duurzaam, betekenisvol onderwijs van de 21ste eeuw”. Het gaat hier om de context en het perspectief voor duurzaam, betekenisvol onderwijs, waarom dit belangrijk is en hoe dit gerealiseerd kan worden.

  • Gebruik van film en betrekken van omliggende instanties in je onderwijs – EYE
    Programma waarin wordt uitgelegd hoe instanties als EYE betrokken kunnen worden bij school, welke rol film kan spelen in het onderwijs en het eigen vakgebied en waar geleerd wordt hoe zelf een filmpje te maken.

  • ICT in de klas
    Basisprincipes van de omgang met ICT in de klas.
  • Intervisie – De Baak
    Bijeenkomst waarin geleerd wordt hoe intervisie te plegen.

 

* De exacte samenstelling van het introductieprogramma kan variëren afhankelijk van de lichting waarin de trainee is gestart.