Onderwijstraineeship

logo

Het Onderwijstraineeship

 

Het OnderwijsTraineeship is bedoeld voor academici met een achtergrond in een vak waarvoor een tekort aan docenten bestaat of dreigt. Voor 2016 zijn dit de volgende schoolvakken: wiskunde, scheikunde, natuurkunde, Duits, Frans, Nederlands, Engels, klassieke talen, economie en informatica. 

Het tweejarige OnderwijsTraineeship is een intensief leerwerktraject. Als Onderwijstrainee ga je direct van start met een betaalde baan als docent op een middelbare school. Je wordt daarnaast opgeleid aan een universiteit tot eerstegraads docent. Tot slot volg je een ontwikkelingstraject, dat voor een belangrijk deel bestaat uit het verdiepingsprogramma.

schema onderwijstraineeship 1

Een baan op een middelbare school
Het eerste jaar werk je drie dagen per week als docent op een middelbare school, het tweede jaar is dit vier dagen per week. De precieze invulling van de werkzaamheden wordt in overleg met de school geformuleerd. Hierbij kun je naast lesgeven denken aan begeleiding van leerlingen bij het maken profielwerkstukken, uitvoering van een (tevredenheids)onderzoek of het ontwikkelen van een nieuw schoolvak.

De universitaire lerarenopleiding
Gedurende het eerste jaar volg je één dag per week een universitaire lerarenopleiding. In het tweede jaar ben je nog een half jaar lang één dag per week bezig met een project dat zowel verbonden is aan de lerarenopleiding als het verdiepingsprogramma. Na anderhalf jaar heb je de lerarenopleiding afgerond en heb je een eerstegraads onderwijsbevoegdheid in één van de vakken waarin een tekort aan universitair opgeleide docenten dreigt (natuurkunde, wiskunde, scheikunde, Nederlands, Frans, Duits, Engels, klassieke talen, economie of informatica).

Ontwikkelingstraject
Gedurende het OnderwijsTraineeship volg je een introductieperiode waarbij je ondersteunende workshops en trainingen krijgt voor je start als nieuwe docent aan een school. Denk hierbij aan trainingen in time mananagement voor docenten, klassenmanagement maar ook social media gebruik. Verder volg je een verdiepingsprogramma rondom actuele onderwijsthema's, georganiseerd en verzorgd door de universitaire lerarenopleidingen. Hiermee doe je expertkennis op die je binnen en buiten de school kan inzetten. Tot slot maak je kennis met een aantal onderwijspartners zoals CITO en Stichting Leerplanontwikkeling Nederland (SLO).