Onderwijstraineeship

logo

Trainees in Beeld

Fotografe Rosanne van Cruyningen volgde afgelopen jaar op de voet (en met camera in de hand) een aantal van de Onderwijstrainees op school, op de lerarenopleiding en tijdens het verdiepingsprogramma. 27 februari presenteerden we vol trots de eerste foto. Meer weten over het Onderwijstraineeship? Klik dan hier


8 augustus: Anne in Beeld

dsc 7655

Dit is tijdens een college professioneel persoonlijk leiderschap. Aan mijn blik valt goed te zien dat er veel stof tot nadenken voorbijkomt. Voor mij behoort dat ook tot een van mijn doelen binnen dit traineeship: niet alleen het verzamelen van informatie, maar ook erbij stil staan hoe ik dit meteen in mijn volgende les kan gebruiken. Als trainee zit je in een constante ontwikkeling en groei van vaardigheden. Hier doe je het voor! (Anne, trainee 2013).


18 juli: Gitte in Beeld

dsc 7232

Elke vrijdag krijgen wij als trainees nieuwe uitdagende verdiepingsonderwerpen over het onderwijs. Dit zorgt bij mij voor veel nieuwe ideeën die ik verwerk in mijn lessen. Lesgeven is het mooiste wat er is en als docent is je doel leerlingen te laten leren. Door mijn onderzoekende houding probeer ik dit voor iedere leerling te bewerkstelligen. (Gitte, trainee 2013)


11 juli: Overzicht trainees in beeld

trainees overzicht ots verdieping

Wekelijks kun je hier de belevenissen, gedachten en beschrijvingen van één van onze trainees bekijken. Deze week een overzicht van de trainees die tot nu toe in Beeld zijn geweest; volgende week weer een nieuwe foto in de serie!


6 juni: Leonie in Beeld

dsc 6081

Ik vind het erg leuk om met zoveel andere jonge docenten op een school te werken. En omdat je allemaal in een soortgelijk traject zit, is het ook erg fijn om ervaringen met elkaar te kunnen uitwisselen. (Leonie, trainee 2013)


23 mei: Hans in Beeld

dsc 6177

Tussen de lessen door komt er nog genoeg werk voorbij. Zij het de volgende lesvoorbereiding, wat mails die verwerkt moeten worden, iets voor collega's of iets voor de opleiding. Een goedwerkende printer en scanner is dan ook voornaam in je dagelijkse werkzaamheden en planning. Gelukkig laat ze me niet in de steek vandaag. (Hans, trainee 2013)


16 mei: Roos in Beeld

dsc 7637

Tijdens de colleges van de lerarenopleiding, maar ook tijdens de andere dagen van de week is een actieve houding typerend voor Onderwijstrainees. Opletten en aantekeningen maken tijdens colleges, nadenken over het onderwijs tijdens de verdiepingsprogramma's en de andere dagen onze leerlingen motiveren een actieve houding aan te nemen in de les. Lesgeven is intensief, maar geeft ook voldoening en nieuwe energie om actief te blijven. (Roos, trainee 2013)


9 mei: Anke in Beeld

dsc 7250

Elke vrijdag na de masterclass neem ik weer veel nieuwe inspiratie en ideeën mee naar huis en genoeg gesprekstof voor een gezellige terugreis met mijn mede-trainees die ook richting het oosten reizen (Anke, trainee 2013)


17 april: Linda in Beeld

dsc 7251

Niet alleen de verdiepingsbijeenkomsten zelf, maar ook de pauzes tussendoor zijn erg belangrijk voor mij als trainee! Hier neem ik even de tijd om bij te praten met een andere trainee. We zitten allemaal in hetzelfde spannende en drukke traject en door erover te praten leer ik veel en wordt de band binnen onze groep hechter. Dat vind ik echt een pluspunt aan het Onderwijstraineeship (Linda, trainee 2013)


11 april: Overzicht tot nu toe in Beeld

collage 1 trainees

Wekelijks kun je hier de belevenissen, gedachten en beschrijvingen van één van onze trainees bekijken. Deze week een overzicht van de trainees die tot nu toe in Beeld zijn geweest; volgende week weer een nieuwe foto in de serie!


4 april 2014: Dennis in Beeld

dsc 7644

Een bedenkelijke blik. Stof tot nadenken. Theorie plaatsen in de context van je eigen school. Wat kan ik hiermee doen? Welke ideeën borrelen op? Er gebeurt meer op zo'n foto dan je denkt. Inspirerende ideeën toepassen in de dagelijkse praktijk. Dat betekent voor mij het verdiepingsprogramma. Superleuk, supercomplex.  En dan noemen we natuurkunde een 'abstract' vak ;-) (Dennis, trainee 2013)


28 maart 2014: Chris in Beeld

dsc 7226

Binnen de abstracte wiskunde klopt alles: bewezen is bewezen. De afgelopen jaren ben ik hier veel mee bezig geweest en daardoor probeer ik in het dagelijks leven ook vaak te zorgen dat alles zo goed mogelijk klopt. Een voorbeeld hiervan is dat je mij vaak even ziet nadenken voor ik iets zeg, omdat ik graag volledig en waarheidsgetrouw spreek. Dat is wat ik van mezelf terugzie op deze foto. (Chris, trainee 2013)


21 maart 2014: Laurien in Beeld

dsc 7200

Wat ben ik hier geconcentreerd aan het luisteren! Dit is de eerste bijeenkomst van het thema curriculumdesign van het verdiepingsprogramma. Dit programma nodigt ons als trainees uit om na te denken over de ontwikkelingen in het onderwijs en geeft ons de mogelijkheid om docent met net dat beetje extra te worden! (Laurien, trainee 2013)


14 maart 2014: Elke in Beeld

dsc 6072

Je kunt aan mijn ontspannen houding zien dat ik geniet! Ik heb in het onderwijs gevonden wat ik zocht: een baan waarin je echt het verschil kunt maken. Het docentschap geeft mij enorm veel voldoening en energie. Het is hard werken, maar gelukkig zijn er altijd de pauze's met collega's! (Elke, trainee 2013


7 maart 2014: Martijn in Beeld

dsc 6165

Je zou het misschien niet zeggen, maar hier wordt hard gewerkt! De moderne docent maakt gebruik van veel verschillende media en werkvormen, en kan zijn voordeel doen met computers, sociale media en youtube. Dat moet natuurlijk wel allemaal voorbereid worden. Vooral materiaal dat je van internet haalt moet je streng beoordelen op inhoud, niveau en relevantie, en het kan ook geen kwaad als het een beetje leuk is. (Martijn, trainee 2013)


27 februari 2014: Mary-Beth in Beeld

fotodef
Deze foto laat precies zien hoe het altijd bij mij gaat in de klas: beweging, letterlijk en figuurlijk! Het docentschap is uitdagend en dynamisch, elke dag is anders. Naast de vele rollen zoals didacticus, pedagoog en coach, is het ook nog eens een kunst om eigen verworven kennis in begrijpelijke taal én op een leuke wijze naar leerlingen over te brengen.(Mary-Beth, trainee 2013)