Onderwijstraineeship

logo

Column Fedde - Talloze indrukken

Uitgelicht op: 23-05-2018 om 09:36 in: Trainees
Column Fedde - Talloze indrukken

Het onderwerp van deze column gaat eigenlijk over de talloze indrukken die een beginnend docent opdoet in het onderwijs. Beginnend met het schot hagel dat je tegemoet vliegt zodra je de deur naar het klaslokaal opent. De herrie en stank van dertig pubers die in het begin in het gunstigste geval onverschillig tegenover je les zullen staan. Het trekken aan een dood paard om elementaire kennis en vaardigheden over te brengen. Sympathieke collega’s (het onderwijs is over het algemeen een gezellige sector). De anti-autoritaire houding die er bij de gepokte en gemazelde veteranen-collega’s is ingeslopen. Het inzicht dat de problematiek op de lesvloer wordt veroorzaakt door te veel leerlingen in een klas en dat miljoenen extra een druppel op de gloeiende plaat zijn. De volslagen uitputting van een dag met acht lesuren. Het nakijkwerk in het weekend. Het lesvoorbereidingswerk in de avond.

Het onderwijs is voor een beginnende docent een enorme horde. Maar het begint erop te lijken dat het een kwestie is van door de zure appel heen bijten. Collega’s vertellen over het gemak waarmee zij na een aantal jaren lesgeven. Je kunt het treffen met de gezelligheid op een school die bijna als een familie voelt. Er zijn sommige leerlingen die echt iets van je gaan leren. Er waart een massale vernieuwingsdrift als een achtbaan rond in het onderwijs waar je bij in wilt springen. Er ontstaat een ideologie van professionaliteit om jezelf bij te scholen en verder te ontwikkelen. Er is het gevecht met de overkoepelende schoolbesturen waarvan niemand begrijpt wat ze doen met al het geld en waar de externe consultants voor te veel geld vanaf de zijlijn vertellen wat iedereen al weet. En dan is er de zwarte doos van het ministerie van onderwijs dat alles voorschrijft.

In het onderwijs gebeurt er veel, overkomt je veel, en is het soms te veel. Maar een deeltijdaanstelling maakt veel goed en voorkomt weekenden werk. Intensieve samenwerking met collega’s en materiaaluitwisseling via het internet vullen hiaten in je creativiteit, kennis en ervaring. Interessante workshops en congressen richten je op je eigen professionele koers. En temidden van al die dynamiek, tussen de schoolbellen in, is daar het contact met de leerling. Afwachtend of brutaal, maar bijna altijd verkennend en onzeker en op zoek naar die persoonlijke band met jou als docent. Wat je als beginnend docent tussen alle lesplannen, toetsdruk en heisa zo snel mogelijk wilt kunnen waardoor de rest op zijn plek valt, is dat je tegen een leerling kunt zeggen: Kom maar, zo zit het in elkaar. Vanaf nu word jij je beste zelf.