Onderwijstraineeship

logo

Column Marjoleine - OnderwijsTraineeship in vogelvlucht

Uitgelicht op: 21-06-2018 om 10:53 in: Trainees
Column Marjoleine - OnderwijsTraineeship in vogelvlucht

Bijna twee jaar geleden was het zo ver: mijn eerste les economie aan een havo 4 klas. Ik stond ‘groen’ voor de klas en had geen enkele ervaring met het docentschap. Een paar maanden eerder was de start van het OnderwijsTraineeship (OTS). Toen ik hoorde dat ik was toegelaten moest ik nog op zoek naar een leuke school. Deze heb ik gevonden!

De maanden tussen de start van OTS en het geven van mijn eerste les stond in het teken van voorbereiding op het docentschap (voor zover dat lukt in een paar maanden…). We kregen als trainees tijdens de zomervakantie een aantal inspirerende en hele leerzame workshops om de eerste paar keer lesgeven door te komen.

Het eerste jaar van het traineeship bestond voor mij uit een leerzame en dynamische afwisseling tussen de universitaire lerarenopleiding (ULO), werken op school en de verdiepingsdagen van het traineeship. Tijdens dit eerste jaar heb ik ontzettend veel geleerd, maar het was ook een vrij ‘pittig’ jaar. De lesvoorbereiding, het nakijkwerk en het voorbereiden voor de ULO was soms gewoon erg veel. Het waren opeenvolgende maanden die in het teken stonden van leren voor - en het werken op school. Het was een periode met pieken en dalen, euforie wanneer iets gelukt was en stress wanneer er een lesbezoek gepland stond. Tijdens deze lesbezoeken ging het natuurlijk altijd weer even anders dan je van tevoren dacht… Op de vrijdagen waren er vanuit OTS verdiepingsworkshops, deze waren meestal heel inspirerend en leerzaam. Daarnaast waren de vrijdagen ook gezellig en was er genoeg tijd om ervaringen te bespreken met mede-trainees.

In het tweede jaar van het traineeship werd van ons trainees verwacht om een verdiepingsonderzoek te schrijven over een relevant onderwerp voor de school waar je werkzaam bent. Mijn onderzoek heb ik geschreven over daltononderwijs, aangezien ik werk op een daltonschool. Dit onderzoek heeft bij mij echt voor een ‘verdiepingsslag’ gezorgd wat betreft het type onderwijs waarin ik werkzaam ben. Het heeft mij veel mooie inzichten gebracht. Het daltononderwijs sluit mooi aan bij de hedendaagse onderwijsontwikkelingen, zoals gepersonaliseerd leren en meer zeggenschap van de leerling over het eigen leren.

Het tweede jaar stond niet helemaal in het teken van het onderzoek, maar we hebben ook veel interessante workshops op de vrijdagen mogen volgen. Zoals de laatste vrijdag een hele nuttige bijeenkomst over de verschillende loopbaanmogelijkheden die het onderwijs biedt.

Behalve het leren van workshops en van onderzoek doen, heb ik dit jaar ook onwijs veel geleerd van het werken op school. Dit jaar ben ik mentor van een ontzettend leuke en enthousiaste derde klas vmbo-tl. Mentor zijn zorgt voor een speciale band met de leerlingen die je in de klas hebt. Naast het mentorschap heb ik dit jaar ook een examenklas richting de examens mogen begeleiden. Ook dit is een hele leuke ervaring. Het geeft veel voldoening als je leerlingen het goed doen op het examen.

Nu is het bijna zomervakantie en zitten de twee jaar OnderwijsTraineeship er op. De afgelopen twee jaar zijn echt voorbij gevlogen! Ik heb het als een zeer leuk, leerzaam, maar ook uitdagend traject ervaren.