Onderwijstraineeship

logo

Column Rory - Wie onderwijzer is, heeft een prachtig beroep!

Uitgelicht op: 19-09-2017 om 12:00 in: Trainees
Column Rory - Wie onderwijzer is, heeft een prachtig beroep!

Als scholier zag ik het volgen van onderwijs als een zure appel waar ik doorheen moest bijten. Ik ging er vaak met grote tegenzin naartoe. ‘Mam? Moet ik over deze dag weer naar school?’ is zo’n uitspraak uit een lang vervlogen tijd waar ik thuis, tot aan de dag van vandaag, nog altijd aan herinnerd word. En nu spreek ik met hartstocht over het onderwijs, omdat ik heb ervaren dat het ook anders kan.

Ik was bevoorrecht om te mogen opgroeien in een écht onderwijsgezin. Vader, moeder, en sinds een aantal jaar ook mijn zus, zijn gezwicht voor een prachtig beroep. Zelf begreep ik in die tijd niet waarom ze voor dat beroep hadden gekozen. Als ik vroeger aan onderwijs dacht, dacht ik alleen aan de negatieve kanten: de autoritaire leraren, de bergen huiswerk en alle regels waar je je als leerling aan moet houden. Nu is het tij gekeerd en denk ik bij onderwijs aan het verschil dat je als docent kunt maken. Leerlingen laten inzien hoe ze hun mening onder woorden kunnen brengen, wat de invloed van taal kan zijn en welke prachtige verhalen er zijn geschreven, is een geweldige ervaring. 

Het OnderwijsTraineeship was voor mij een unieke kans om op een uitdagende wijze, middels een gedegen opleiding vol verdieping, de leraar te worden waar ik vroeger van droomde dat ik die had. Het attractieve programma van het traineeship zet het onderwijs op de kaart. Daarnaast wordt de waarde van onderwijzers voor de samenleving onderstreept en biedt het programma studenten de kans om hun capaciteiten in te zetten om leerlingen te inspireren. 

Mijn streven is om het geheim te ontdekken van de leraar die iedereen onthoudt, die gezag uitstraalt maar tegelijkertijd toegankelijk is, en die daarnaast zijn liefde voor het vak en voor zijn leerlingen weet te combineren. Ik ben me ervan bewust dat het werkterrein van het onderwijs voortdurend in beweging is en dus vraagt om creatieve onderwijzers. Een klaslokaal kan immers door een enkele gebeurtenis op zijn kop staan. Voor iedere situatie die zich kan voordoen wil ik de beste oplossing weten. Natuurlijk liggen er hobbels op de weg, lesgeven is immers maar één van de taken van een onderwijzer. Hij is daarnaast politieagent die zijn leerlingen controleert, een ambtenaar die eindeloos toetsen en dossiers nakijkt, maar ook een schoonmaker die tekeningen van de bureaus haalt.

Afgelopen schooljaar heb ik bijzonder veel geleerd, prachtige leerlingen ontmoet, maar uiteraard ook beginnersfouten gemaakt. Na een jaar gewerkt te hebben op een reguliere middelbare school is de tijd gekomen om de volgende stap te zetten in mijn carrière: het splinternieuwe Cabral Instituut in Amsterdam onder leiding van initiatiefnemer en inspirator Marijke Voerman. Dit is de plaats waar ik heb ervaren dat leerlingen met een lach naar school gaan en met een nog bredere lach vertrekken. In de kleine school mag de leerling gewoon leerling zijn, vervult de docent de rol van inspirator en persoonlijke coach en leren zowel leerling als docent hun talenten ontdekken.

Alles lijkt nu op zijn plek te vallen. De tijd die het heeft geduurd en de ervaring die ik heb opgebouwd in het leven hebben mij teruggeleid naar de plaats waar het leven mij gevormd heeft: het onderwijs. En dit keer is het geen zure appel. Wie onderwijzer is, heeft namelijk een prachtig beroep!