Onderwijstraineeship

logo

Dagboek van Mara - Young Solar Challenge

Uitgelicht op: 09-08-2017 om 13:12 in: Trainees
Dagboek van Mara - Young Solar Challenge

24 november 2016
Ik ben net een paar maanden begonnen aan mijn tweede jaar als docent en ben op een inspiratiemiddag van ons Technasium netwerk. Een van de organisatoren van de Young Solar Challenge spreekt over het project waarin leerlingen een boot bouwen die op zonne-energie werkt en hiermee drie weekenden in mei/juni zullen racen tegen andere scholen. Ik zie het helemaal voor me, want hoe tof is het om dít met je leerlingen te doen? Helemaal enthousiast spreek ik met onze Technator (ook ex-trainee) en een vaag plan is geboren; we gaan dit gewoon doen!

8 december 2016
Al snel is het voorstel geschreven en naar de rector gestuurd. Over de logistieke kwestie (hoe ik dit naast mijn baan van 1,2 fte op drie verschillende scholen moest gaan bewerkstelligen) heb ik nog niet echt goed nagedacht, maar waar een wil is, is een weg, toch? Dat dit project een paar avonden, flink wat weekenden en mijn meivakantie gaat opslokken, negeer ik voor het gemak even.

17 januari 2017
Het plan is besproken met de MR en de rector heeft besloten dat we het project mogen uitvoeren als onderdeel van het Ichthus Top Talent (ITT) programma voor de onderbouw waarvoor excellerende en onderpresterende leerlingen worden geselecteerd. Wat een feest, we mogen!

26 januari 2017
Ik pitch het project aan de leerlingen die geselecteerd zijn voor het ITT-programma. Ik vertel dat we in het team op zoek zijn naar allerlei verschillende soorten leerlingen en dat het project niet alleen draait om techniek en duurzaamheid, maar ook om tactiek, teamwork, marketing, creativiteit, doorzettingsvermogen, competitie en gezelligheid. De leerlingen die zich willen aanmelden moeten een motivatiebrief schrijven. Nu maar hopen op enthousiaste aanmeldingen! Het bouwpakket voor de boot wordt alvast besteld.

29 januari 2017
De motivatiebrieven zijn binnen en al lezend besef ik me hoe fantastisch dit gaat worden. Sinds wanneer kunnen kinderen van 13-16 jaar zulke goede brieven schrijven? Ik lees vol bewondering over het enthousiasme voor techniek en duurzaamheid en ben bij voorbaat al trots op dit team.
Gelukkig hebben we plek om alle leerlingen die zich hebben aangemeld toe te laten, het resultaat: drie jongens en acht (!) meiden.

9 februari 2017
De kick-off van het project met het ITT-team vindt plaats in de HvA, waar we tijdens de eerste juniorclass informatie krijgen over het bouwen van de boot. De teamleden stellen zich aan elkaar voor en ik zorg voor bubbels, we proosten op een goede samenwerking en een leuk en leerzaam project! 

foto_1_kick_off_itt_team_hva.jpg

Februari - maart - april 2017
De komende maanden volgen er nog twee juniorclasses en staan verder in het teken van het bouwen van de boot. Waar te beginnen? Sommige leerlingen hebben nog nooit een boormachine vastgehouden, anderen nog geen enkele les natuurkunde gehad. Met behulp van onze TOA, een gezonde dosis geduld en vooral heel veel plezier bouwen we het geraamte van de boot.

foto_2_pizza_bouwavonden_op_school.jpg

De meivakantie
Ook in de meivakantie wordt er doorgewerkt! Met de leerlingen uit de vierde klas gaan we aan de slag met de gevaarlijkere materialen, er mogen geen leerlingen in het gebouw zijn als we daarmee werken. We impregneren de boot en met epoxy worden op elk randje fillets aangebracht. We beginnen om 09.00 uur ’s ochtends en gaan pas rond 22.00 uur weer naar huis. Wie mij had verteld dat ik in de meivakantie met drie 16-jarigen en een collega, met koolstofmaskers op en beschermende pakken aan, dansend door de school een boot aan het besmeren was, had ik voor gek verklaard. Het doet me denken aan mijn studententijd en hoewel vrijwel iedereen me voor gek verklaart geniet ik er toch van. Deze leerlingen werken dus óók gewoon door in de meivakantie. Dan moet het wel een bijzonder project zijn, toch?

foto_3_verkleedfeestje_op_school_in_de_meivakantie.jpg

Mei 2017
De tijd begint te dringen, het eerste raceweekend staat voor de deur en er moet nog veel gebeuren, het team krijgt stress! Wederom een flashback naar mijn studententijd en mooi om te zien hoe dit type leerling omgaat met tegenslagen. Het hele team helpt mee en levert vrije tijd in om te helpen aan de boot. De sfeer is een beetje gespannen en ik twijfel of we niet teveel vragen van deze verantwoordelijke leerlingen. Ondanks alles wordt er voor, na en zelf tijdens de lessen hard doorgewerkt! Inmiddels is ook Team Techniek bezig om het elektrische systeem (de accu’s en de zonnepanelen) werkend te krijgen. Het is bizar hoeveel en hoe snel ze leren tijdens dit project! 
De boot is inmiddels naar beneden getild (dat was nog best een klus) en wordt buiten geschuurd, voorzien van een laag glasvezel en geschilderd i.v.m. dampen en fijne deeltjes. Team Marketing is druk bezig met het werven van sponsoren, zal het ze lukken om het hele bedrag gesponsord te krijgen?

25 mei 2017
We kunnen de andere teams volgen via social media en zien dat een aantal teams het eerste raceweekend niet gaat halen. Ook zien we dat sommige teams al druk aan het testen zijn. Voor ons gaat het erom spannen. De boot is zo goed als af, zou hij drijven, varen, werken? Het vervoeren van een boot is zo makkelijk nog niet, dus met aanhanger en al zoeken wij het water op in Haarlem.
Onder toeziend oog van trotse ouders zien wij hoe de boot te water gaat.. hij vaart! Morgen vindt het eerste raceweekend plaats in Akkrum en het ziet er naar uit dat we mee kunnen doen. Blijdschap overheerst en iedereen die wil varen vaart een rondje, ik natuurlijk ook. Dat ding gaat nog best hard!  Hoewel de boot nog niet op de zonnepanelen vaart, ligt hij mooi in het water en halen we een snelheid van bijna 19 km/h. Ik ben zó trots op dit team, wie bouwt er nou een boot op deze leeftijd? Mijn collega en ik denken terug aan de inspiratiemiddag in november, het is gewoon gelukt! 

foto_5_de_boot_voor_het_eerst_te_water_hij_vaart.jpg

Mei en juni 2017
Het eerste raceweekend is in Akkrum. Met de trein reis ik met een groepje die kant op, het is bloedheet op de camping maar er heerst een feestelijke stemming. Wij staan al snel bekend als ‘dat ene team met allemaal jonge meisjes’ en stiekem zijn we daar best trots op. Onze leerlingen zijn, net als de buren, tot diep in de nacht (oops..) met zaklampen aan het werk om het elektrische systeem werkend te krijgen. Om te mogen varen moeten ze immers door de keuring komen, als dat blijkt te lukken kan het geluk niet op, we doen mee aan de wedstrijd! Er volgen nog enkele testen voor de schippers en dan gaat de wedstrijd van start. Onze boot valt een paar keer uit, maar we zetten een prima tijd neer en eindigen netjes middenin het klassement.

foto_6_raceweekend1_in_akkrum.jpg

De volgende twee weekenden zijn in Lelystad en Oosterwolde en de groep is inmiddels een echt team geworden. Teams van andere scholen zijn al snel vrienden en we kamperen en eten het laatste weekend zelf samen. Drie weekenden kamperen met een groep leerlingen in één maand klinkt veel, en dat is het ook best, maar ik had het voor geen goud willen missen. De sfeer was fantastisch, ik heb de leerlingen keihard zien werken en enorm met (en om) ze gelachen. Dit is verreweg het leukste project waar ik aan heb mogen werken en hoewel ik me af en toe (oké, regelmatig) heb afgevraagd waar ik in vredesnaam aan was begonnen raad ik iedereen aan hetzelfde te doen. Dit zijn de dingen die de leerlingen onthouden en die ons vak zo speciaal maken. Volgend schooljaar mogen we weer en ik kijk er stiekem een beetje naar uit, maar nu eerst een welverdiende zomervakantie!

 Benieuwd hoe het eerste weekend eruit zag? Bekijk hier het filmpje!

Onderwijstrainee Mara, lichting 2015.1