Onderwijstraineeship

logo

OTS'ers in gesprek met OCW over actuele beleidsonderwerpen

Uitgelicht op: 09-05-2017 om 14:04 in: Trainees
OTS'ers in gesprek met OCW over actuele beleidsonderwerpen

De trainees van lichting 2015.1 hadden aangegeven dat ze in het kader van de inspiratiesessies graag naar het ministerie van OCW wilden. Het ministerie ontving de trainees op haar beurt maar al te graag. Zo konden zij met de trainees in gesprek over een aantal relevante beleidsonderwerpen zoals de begeleiding van startende leraren en carrièrepaden voor leraren.

Na ontvangst en een rondleiding door het gebouw door Marion Hoeberichts (programmaleider Lerarenagenda VO, ministerie van OCW), dachten de trainees mee over wat er nodig is voor goede begeleiding van startende docenten. Op de scholen van de trainees is dit erg verschillend geregeld. Laagdrempeligheid en een ‘open deur-beleid’ (naar binnen kunnen stappen wanneer je hulp nodig hebt) vonden trainees daarbij belangrijk.

Rondom carrièrepaden voor leraren ontstond een interessante discussie of deze door het ministerie ontwikkeld moeten worden of dat je hier als docent zelf verantwoordelijk voor bent (eigen ondermerschap van de docent). Mogelijke carrièrepaden die de trainees noemden waren: docent-ondernemer, docent-onderzoeker, docent-ambtenaar, docent-opleider, curriculum ontwerper, expert leerproblemen, circulaire carrière. Al met al, food for thought voor zowel de trainees als het ministerie!